AA

Bruk Ctrl og + eller Ctrl og - for å justere tekststørrelsen

ctrl
+
ctrl
-
Lite energi? Med riktig drivstoff blir hverdagen enklere.

Råd og tips

Tungt å komme tilbake på jobb? Her er maten som gir energi!

Etter en lang ferie kan det føles litt tungt å komme tilbake igjen til hverdagen. Vekkerklokken ringer før fuglene står opp, matpakkene skal smøres, middagen skal handles og arbeidet kaller. Her gir jeg deg råd til hvilken mat som kan være lurt å spise for å mestre hverdagen. 

 

Iselin Bogstrand

Matfaglig ansvarlig

Sist oppdatert: 11.08.2017, 12:22

Publisert: 11.08.2017, 12:01

Unngå det du føler deg «tung» i kroppen av

Vi har vel alle kjent på steinen i magen etter å ha slukt en kebab? Man føler seg ikke akkurat klar til å gripe fatt på resten av dagen etterpå. Du vet den maten, som du rett og slett ikke føler deg helt vel av etter å ha spist? Næringsfattig mat som inneholder lite av alle de viktige byggeklossene som kroppen trenger for å fungere optimalt.

Jeg har i alle fall mye mer energi etter å ha spist noe som er litt lettere å fordøye. Som for eksempel en superrask hverdagsrett som ovnsbakt laks med couscoussalat! Det er vel sjeldent man kjenner noe til steinen i magen etter et måltid med sjømat.

Gi kroppen riktig drivstoff

Kroppen er som en bil, den må ha riktig drivstoff for å kunne gi full gass. En dieselbil fungerer ikke på bensin. Spiser du variert og sunt sikrer du det kroppen trenger av vitaminer, mineraler og viktige fettsyrer. Kroppen trenger alle disse viktige næringsstoffene, og mangler du bare ett av næringsstoffene kan det gjøre at kroppen ikke fungerer helt som den skal. Tenk bare på hva som skjer med kroppen om du har jernmangel. Da blir du trøtt, sliten og fungerer langt fra like bra som du burde. Blåskjell, makrell i tomat, krabbe og leverpostei er eksempler på gode kilder til jern.

Les mer: Fokus på jern. Jeg er spesielt bekymret for unge jenter.

For å sikre at du får i deg den næringen kroppen trenger bør du spise:

  • Sjømat (2-3 ganger i uken og gjerne fiskepålegg i tillegg)
  • Frukt og grønnsaker (5 om dagen)
  • Grove kornprodukter
  • Magre meieriprodukter

Spis i tillegg litt frø, urter, egg, potet, kjøtt, og nøtter!

Les mer:  Derfor er det lurt å spise sjømat 2-3 ganger i uken

Søtsug er et tegn på…

...alternativ 1; det er lenge siden du har spist, alternativ 2; du spiste for lite til måltidet, eller alternativ 3; du spiste mat som ikke opprettholder et stabilt blodsukker!

Husk å spise nok mat! Det er ikke slik at jo mindre jo bedre. Det er viktig å spise seg mett, om ikke vil energien dale og det blir fristende å ty til mindre sunne alternativer. Spis gjerne hver 3-4 time, og husk, et kraftig søtsug kommer som regel av at du rett og slett bare må innta neste måltid. Kanskje var det fem timer siden du spiste sist? Da er det på tide å spise et skikkelig måltid, ikke sjokolade, selv om det frister veldig. Søtsaker gir kortvarig energi.

Middag - en pause i hverdagen eller et evig stress?

Jeg tror middagen hos mange forbindes med stress. Middagen har blitt en plagsom tidstyv som er noe man må sluke ned på fem minutter før barna skal kjøres på diverse aktiviteter. For dem som ikke har barn i skolealder anses kanskje middagen stressende der også. Kanskje er man sliten etter en lang dag på jobb og bare vil legge beina i sofaen mens ferdigpizzaen gjør seg selv i ovnen.

Men får man egentlig mer energi av å spise ferdigpizza og ligge den ekstra halvtimen i sofaen? Sannsynligvis føler du deg mer daff enn om du hadde koblet av fra sosiale medier, tv og stillesitting og faktisk stått på kjøkkenet den lille halvtimen. Resultatet ville blitt et næringsrikt måltid som gir langt mer energi enn det tar å lage det.  

Så se om du ikke klarer å rydde litt plass til middagen og ta tiden tilbake. Det gjør godt for kropp og sjel.

Rask middag på 30 minutter

Det å sette av 30 minutter på å lage et skikkelig måltid er noe de aller fleste får til (i alle fall burde få til…?). Her har du fire næringsrike og gode middager som tar 30 minutter å lage! Med andre ord - 30 minutter der du kan kose deg på kjøkkenet! 

Fargerik sei i form / Steinbit med tomatsaus og fullkornspasta /Grillet laks med mangosalat/ Grillet sei i folie