AA

Bruk Ctrl og + eller Ctrl og - for å justere tekststørrelsen

ctrl
+
ctrl
-
Fjordlandskap

Råd og tips

Mat for miljøet

Flere og flere kaster seg på trenden kjøttfri mandag, og ønsker å spise mat som er bra for klimaet, miljøet og helsen. Og er det en ting jeg heier på er det så er det ting som matvalg som tikker av på alle disse boksene! Les videre om du vil vite mer om bærekraftige valg til matbordet

Sist oppdatert: 25.01.2017, 06.42

Publisert: 23.01.2017, 09.15

For det er ikke nødvendigvis slik at du er nødt til å kutte ut hele matgrupper for å ha et kosthold som er bedre for miljøet. Jeg har jeg fått noen innspill fra Friederike Ziegler. Hun forsker på miljøpåvirkning av fisk og fiskeproduksjon ved RISE Research Institutes of Sweden i Sverige, og samarbeider med norske SINTEF. Hennes råd for et bærekraftig kosthold er ganske enkle og veldig lette å følge:

  1. Reduser overforbruk 
  2. Reduser matavfall
  3. Bytt ut kjøtt med fisk og grønnsaker
  4. Bytt ut sjømat med stort fotavtrykk med sjømat med et lavere fotavtrykk (og det samme gjelder for grønnsaker).

 

Det betyr i praksis at det er smart å spise masse grønnsaker sammen med proteinene, bruke alle restene du har i kjøleskapet i stedet for å kaste de, og velge fisk og sjømat med lavt fotavtrykk!

De viktigste grunnene til at sjømat er god og bærekraftig mat er at villfanget fisk verken trenger beitemark, vanning, gjødsel eller plantevernmidler, mens oppdrettsfisk har utnytter seg av fôret på en veldig effektiv måte. Hvis vi sørger for at fiskebestander brukes på en bærekraftig måte og fisker med miljøvennlige metoder, har sjømat et fantastisk potensial for å være sunn mat som gir liten belastning på miljøet.

Sjømat har mindre miljøpåvirkning

Halvparten av sjømaten som spises globalt er fra oppdrett, og sånn sett mer lik landbasert kjøttproduksjon enn den villfangede. En av de største miljømessige konsekvensene fra husdyr og oppdrettsfisk er faktisk fôrproduksjonen. Fisken bruker derimot mer av den metabolske energien til å vokse enn for eksempel kylling, gris eller storfe. Det er fordi fisk ikke trenger å bruke like mye energi til å holde kroppstemperaturen jevn og konstant, i tillegg til at de heller ikke bruker energi på å bekjempe tyngdekraften. Derfor har fisk gang på gang vist seg å være bedre enn kjøtt fra landbruk når det kommer til miljøpåvirkninger (kilde: her)

Det er derfor ikke nødvendigvis slik at du er nødt til å bli veganer eller vegetarianer for å ta bedre vare på miljøet.

Samtidig er det flere viktige ting å tenke på når konkrete matgrupper kuttes ut av kostholdet.

For hva er egentlig de største grunnene til at du bør ivareta inntaket av sjømat selv om du ønsker et mer bærekraftig kosthold? Først og fremst er jeg opptatt av at du faktisk ikke får i deg alle næringsstoffene du trenger. Og da må du ta tilskudd. Har du derimot et variert og fargerikt kosthold vil de aller fleste få i seg det de trenger gjennom maten de spiser!

Nedenfor har jeg samlet noen av de aller viktigste grunnene til et variert kosthold:

1. Vitamin D er helt nødvendig for å opprettholde et sterkt skjelett, noe vi alle trenger!

Hovedkilden til vitamin D er sollys, men om vinteren i Norge er det dessverre lite tilgang på disse solstrålene som kroppen vår trenger. Uten fet fisk (som laks, makrell og sild) som er den beste og omtrent eneste kilden til vitamin D i kostholdet (egg er en grei kilde også), er det utfordrende å få i seg nok vitamin D. 

2. Vitamin B12 er livsnødvendig og viktig for normal nervefunksjon og dannelse av blodceller. 

Dette vitaminet finnes kun i animalske matvarer. Gode kilder er fet fisk, lever, oksekjøtt, svinekjøtt, melk, ost og egg.

3. Jern er nødvendig for å danne et protein som frakter oksygen rundt i kroppen.

Animalsk jern er enklere for kroppen å nyttiggjøre seg av enn jern fra vegetabilske matvarer. Skal du få i deg nok jern kun gjennom vegetabilske matvarer krever det at du er flink å kombinere matvarer som øker opptak og unngår hemmere, som for eksempel kaffe eller te etter måltidet. Og det er jo noe vi ofte liker å kose oss med! Det er ikke særlig mye jern i sjømat (utenom blåskjell − de er det tre ganger så mye i som kjøtt!) men sjømaten hjelper godt på opptaket av vegetabilsk jern! 

4. Marine omega 3 fettsyrer er viktig for god hjertehelse gjennom livet, i tillegg til utvikling av hjernen og sentralnervesystemet.

Det er flere typer omega 3 fettsyrer, noen er fra planteriket og noen fra havet. Det er spesielt de marine fettsyrene (EPA og DHA) som har vist å gi størst helsefordeler.

5. Selen er en antioksidant som spiller en viktig rolle i kroppens immunforsvar.

Korn er egentlig en god kilde til selen, men det er dessverre lite selen i norsk jordsmonn. Derfor varierer seleninnholdet med hvor mye importert mel som blir brukt. Utenom korn og noen typer nøtter er all sjømat en veldig god kilde til selen.

6. Jod bidrar til et normalt stoffskifte og er særlig viktig for fosterets mentale og fysiske utvikling.

De eneste gode kildene i kostholdet er fisk, meieriprodukter og egg. Som veganer er jo alle disse matvaregruppene kuttet ut, og derfor er det ekstra viktig med tilskudd.

Ved å spise godt med sjømat, egg og meieriprodukter dekker du behovet for alle disse næringsstoffene. Kombiner med matvarer fra planteriket så du sikrer andre viktige vitaminer og mineraler. Oppskrifter på smakfulle og sunne retter finner du på Godfisk.no

Hilsen Iselin