AA

Bruk Ctrl og + eller Ctrl og - for å justere tekststørrelsen

ctrl
+
ctrl
-
Barn i matlaging
Barn i matlaging

Kropp

Fallende sjømatkonsum er alvorlig for barnas helse

Dagsrevyen sist mandag kunne vi se at unge under 34 år spiser rundt halvparten så mye sjømat som de gjorde i 2012.

Sist oppdatert: 06.03.2017, 09:19

Publisert: 24.02.2017, 06:20

Fiskekonsumet blant unge er redusert med 46 prosent, og det er tall jeg blir direkte skremt av. Det betyr nemlig at vi spiser for lite sjømat til å ta vare på helsen til barna våre.

Barn så vel som oss voksne bør spise mellom 300-450 gram ren fisk i uken, men den landsomfattende undersøkelsen Ungkost viser nå at norske barn spiser kun halvparten av dette hver uke. Vi voksne gir dem derimot 50 prosent mer rødt kjøtt enn det helsemyndighetene anbefaler, og 20 prosent mer godteri enn fisk. Har du tenkt på at bare godteriet tilsvarer den største sjokoladen i butikken? Hver uke!

Som voksne vet vi godt hva som er sunt for både barna og for oss selv. Det ukentlige behovet for sjømat tilsvarer 2-3 fiskemåltider i uka, men nå viser tallene at de unge spiser langt mindre. Dette er noen av grunnene til at dette skremmer meg:

  • Forskning viser at risikoen for et dårligere liv øker dramatisk dersom sjømat utelates fra menyen. Hjerteinfarkt eller åreforkalkninger er genetisk betinget, men også i stor grad påvirket av kostholdet. Spiser du fisk får du i deg fettsyrer som bidrar til at du reduserer denne risikoen.

  • Fet fisk er den beste og så å si eneste naturlige kilden til vitamin D i kostholdet. Det er kjent at mangelfull tilgang på vitamin D øker sjansen for benskjørhet.

  • Det er videre mye som tyder på at omega 3 og jod kan være viktig for barnas kognitive utvikling. Nå forskes det på sammenhengen mellom omega 3 og lære- og skriveferdigheter, og mye tyder på at et godt inntak bedrer ferdighetene. Sagt på en annen måte må de unge spise sjømat for å lære, huske og skrive best mulig.

  • Til slutt tyder mye på at mennesker som ikke får nok omega 3 fra sjømat kan være mer utsatt for psykiske lidelser.

For noen av disse resultatene gjenstår flere studier før en kan være sikker, men det tegner seg likevel et dystert bilde for barna våre dersom vi ikke klarer å snu trenden.

Det er på tide å sette ned foten. Vi vet jo så mye om hva som er godt for barna våre. Mange mener fisk lukter og smaker vondt, men fisk av god kvalitet gir ikke lukt. Sjømat av god kvalitet, kombinert med krydder og deilige sauser, gir derimot skikkelig gode matopplevelser.

Sjømat er supergodt når du får tak i de ferske, kjølte og fryste kvalitetsproduktene i butikken. Lag det du pleier, men bytt ut kjøtt med sjømat. Se om du kan bruke laks-, sei, makrell, steinbit, ørret-, eller torskefileter og gjerne reker der det tidligere har vært kjøtt. Mulighetene er uendelige. En vinner er sunne fiskepinner med sesamfrø. Putt dem gjerne i meksikansk mat som i burrito-lefsen. Der kan du også forsøke deg med laks. Laks og torsk går også fint til indisk. Hva med en smakfull og god indisk gryte med torsk og fullkornscouscous?

På pizzaen tenker mange at de må ha på kjøtt, men forsøk med marinerte reker neste gang. For hva slår vel en halvgrov italiensk pizza med hvitløksmarinerte reker, parmesan og ruccola? Prøv deg frem. Først til deg selv og så litt til barna. Godt! Og det vil gjøre umiddelbar virkning for kroppen og i toppen! Forsøk også å snakke om fiskemiddagen som om det var en helt normal middag – det er jo det. Virker du usikker så blir barna usikre.

Selv skal jeg og resten av gjengen i Norges sjømatråd og Godfisk gjøre det vi kan for at det skal bli lettere å velge sjømat. Det handler om å skape matglede, men før du møter gleden vil du møte motstand. Det er bedre å tilby barna noe sunt til middag, enn å gi dem noe usunt (som gir kortsiktig glede). Vi voksne må bite tennene sammen og rett og slett tørre å bli litt «kjipere». For det kommer til å gå over og barna kommer til å like sjømaten du lager. Min sterke anbefaling er å starte nå. Da gir du barna dine muligheten til å møte livet sunnere og mer opplagt.

Oppskrifter på retter som barna vil elske:

-          Wraps med tacolaks

-          Barnas fiskepinner med ertepure og søtpotet

-          Pasta med laks

-          Lakseburger

-          Pizza med reker

-          Torsk med sursøt saus og ris