AA

Bruk Ctrl og + eller Ctrl og - for å justere tekststørrelsen

ctrl
+
ctrl
-
Fisk vs. sjokolade
Barn spiser i gjennomsnitt en liten fiskefilet og en stor sjokoladeplate på 200 g i uken!

Kropp

Barn spiser mer godteri enn sjømat

I Norge spiser barn mer godteri enn sjømat, og over tre ganger så mye rødt kjøtt. Dette kan ha stor innvirkning på helsen til denne generasjonen. Det er ingen tvil, noe må gjøres- nå!

Sist oppdatert: 23.03.2017, 08:27

Publisert: 23.01.2017, 12:54

 

Mindre rødt kjøtt og mer sjømat

Helsedirektoratet anbefaler at vi spiser 2-3 middager med sjømat i uken og gjerne bruker sjømat som pålegg. Det anbefales å ha et lavt sukkerinntak og å begrense mengden rødt kjøtt til 500 g i uken. Dette er gode og enkle råd som bør være fullt mulig å oppnå, og jeg syns det er viktig å påpeke at rådene er der av en grunn. For å sikre god helse. 

Følger vi rådene?

Den eldre delen av befolkningen spiser langt mer sjømat enn de yngre og er med på å dra opp det gjennomsnittlige årlige inntaket på 22,5 kg per person. En nasjonal kostholdsundersøkelse blant 4.- og 8. klassinger viste at barn i gjennomsnitt spiste 168 g  sjømat i uken. Undersøkelsen viste også at 8. klassinger spiste 200 g søtsaker i uken og 609 g rødt kjøtt! De spiste altså mer søtsaker enn sjømat og var langt over det anbefalte kjøttinntaket. Om ikke det er sjokkerende så vet ikke jeg!

Les mer om UNKOST- undersøkelsen her

Stor påvirkning på helsen

Et lavt sjømatinntak gjør at man går glipp av helt nødvendige næringsstoffer som man finner lite av i annen mat. Dette er næringsstoffer som er viktig for å sikre mental utvikling, vekst, og et friskt hjerte. På den andre siden gir et høyt inntak av rødt kjøtt høyere risiko for tykktarmskreft og inneholder en type fett som kan øke risiko for hjertesykdom. Ikke nok med det, produksjonen av kjøtt gir også en høyere belastning på miljøet enn fisk. Et høyt sukkerinntak er forbundet med overvekt og risiko for utvikling av diabetes type 2. Det anbefales derfor å velge mer sjømat, både fordi det er godt for poden og kloden!

Les mer om hvorfor det er så sunt å spise sjømat her.

Vanene må endres- nå!

Det er derfor ingen tvil om at barn må spise mindre kjøtt og sukker, og langt flere måltider med sjømat. Mitt mål er derfor å inspirere både store og små til mange gode sjømatopplevelser gjennom våre livretter.

La deg inspirere av våre livretter

Jeg ser virkelig potensialet for at våre livretter kan bidra til å snu den negative fordelingen mellom inntak av kjøtt, sukker og sjømat. Helse og smak er de viktigste driverne for våre matvalg. Samtidig viser en ny undersøkelse at 8 av 10 nordmenn forbinder sjømat med sunn mat. Dette skal vi forsterke gjennom livrett- konseptet ved å spre kunnskap om hvorfor sjømat er sunt, og hvilken påvirkning det har på kroppen og hjernen. Ved å samtidig inspirere gjennom oppskrifter som smaker kjempegodt og ved sette matglede og det sosiale rundt måltidet på agendaen, er jeg sikker på at mange vil la seg inspirere.

Det trenger ikke være kokt torsk og slurpeklare gulrøtter

Mange har kanskje en forestilling om at middager med sjømat er kjedelig og kjipt. Jeg tror flere vil få en ny åpenbaring når de finner ut at reker er knallgodt på pizza, at sjømat i taco er nydelig, og at sjømaten også passer inn i nye trendbilder som for eksempel i japansk nudelsuppe, ramen.

 
Indisk dal piffet opp med torsk! En smaksrik og sunn kombinasjon som er langt fra kjedelig. 

Vi har alle et ansvar for barnas helse

Foreldre, barnehageansatte, lærere, industri og myndigheter, har alle et felles ansvar. Barna fortjener en god helse og dette må sikres gjennom forhold som tilrettelegger for det. Gjennom gode levevaner reduseres risiko for utvikling av livsstilssykdommer senere i livet. Vi har alle et ansvar. Politikernes skolematpolitikk betyr noe. Det du serverer barna dine til middag betyr noe.

Den gylne middelvei

Ingen vil bytte bort godteri med sjømat og det er heller ikke meningen. Det er heller ikke slik at vi må slutte å spise kjøtt. Alt handler om å finne den gylne middelvei, og ikke gjøre det vanskeligere enn det er. Da jeg var liten fikk jeg lørdagsgodt og det var det. Det å holde søtsakene til en dag i uken tenker jeg er en fin veileder for de fleste, også for de voksne. Det er dumt å danse på bordet med sjokoladeplaten i halsen etter at barna har lagt seg.

Jeg har et mål om å vise den yngre delen av befolkningen at sjømat og spennende smaker går som hånd i hanske, og at smak og sunnhet slett ikke trenger å være motpoler. Jeg håper barna finner sine sunne livretter, og at de får mange gode matopplevelser med sjømat. 

Hilsen Iselin