AA

Bruk Ctrl og + eller Ctrl og - for å justere tekststørrelsen

ctrl
+
ctrl
-
Fastfood kan være sunn mat

Kropp

Fastfood kan være sunn mat

Det er en myte at fastfood må være usunt, og at sunn mat må være slow food. Noe jeg synes er viktig å formidle er at sunn og frisk mat gjerne er fastfood i hverdagen. Se bare her!

Sist oppdatert: 24.01.2017, 15.39

Publisert: 23.01.2017, 13.30

 

Jeg må innrømme det. Fastfood har noen fordeler. Produktene finnes overalt, det er lett tilgjengelig og den trigger huleboeren i oss med mye fett, mye salt og mye søtt. Det blir godt i smaken, ja, men godt for hodet og helsa er det ikke.

Vi vil ha livretter vi kan leve med

I en ny undersøkelse som Sjømatrådet står bak, sier 7 av 10 nordmenn at de ikke vil høre noe mer om dietter. Er du som meg så er du også lei av suppedietten, potetdietten, melondietten og alt det andre. Samme undersøkelse viste forresten også at vi vil ha sunn mat fremfor rask mat – men du trenger heldigvis ikke velge. Jeg sier: Ja takk, begge deler!

Jeg tror vi alle vil ha livretter vi kan leve med. Vi vet også at det ikke bare kan være mat på P: pølser, pizza, potetgull, purgere (joda) og pommes frites. Sjømat derimot, kan gi deg livretter du kan leve med - for alltid. Få råvarer har så mange helsefremmende næringsstoffer som sjømaten, les bare her.

Det finnes et utall av arter, produkter og smaker å velge mellom, men det beste er at det også er raskt å tilberede. Tenk at over halvparten av oss nordmenn synes det er enkelt å lage gode retter med sjømat. Bli med i gjengen da vel!

Sunt er raskt

Jeg merker at sunn mat gjerne er raskere å tilberede. Mye fordi det kan spises rått, medium stekt eller slenges rett i ovnen og bli ferdig på egenhånd. Stekes sjømat i panna tar det i hvert fall ikke lang tid. Hvis du prøver, så vil du oppleve det samme.

I ovnen steker du en torsk- eller laksefilet på rundt 15 minutter. Mens du venter har du tid til å gjøre klar de andre ingrediensene som saus, grønnsaker m.m. En biff eller kotelett må gjerne ha 20 minutter. Det betyr fem minutter spart på sjømaten. I stekepannen steker du en torsk- eller laksefilet på rundt 5 minutter. 

Så hva med grønnsakene? Med riktig teknikk kutter du grønnsaker på null komma niks. Har du skikkelig dårlig tid (da snakker vi 5 minutter!) finnes det alltids ferdig oppkuttede grønnsaker i poser!

Karbohydratene som poteter, pasta eller ris er faktisk ofte det som tar lengst tid å lage. Potetene pleier jeg å dele opp – da er de ferdig på halve tiden. Eller så velger jeg hurtigris eller tynn/fersk pasta. Og velg helst brun ris, byggris eller fullkornspasta, som gjør at du får i deg mer fiber. Dette gjør at du holder deg mett lenge og det gir et stabilt blodsukker (som også betyr et stabilt humør og mindre sukkersug!). Noen ganger lager jeg squashgetti, som i denne retten.

Tenk kjøttretter og bytt ut kjøttet med sjømat

En overraskelse: mange kjøttretter er enda bedre med lakse- eller torskefileter, reker og blåskjell. Du kan bytte ut kjøttboller og spaghetti med reker og spaghetti. Du kan bytte ut kjøttdeigen i tacoen med torsk eller laks, men også fiskepinner. Det er kjempegodt! Du kan også bytte ut kjøttet i woken med laks, reker eller annen sjømat.

Så da er det ingen tvil, sjømat er både sunn, god og rask mat som er godt for hodet og helsa!

Hilsen Iselin