AA

Bruk Ctrl og + eller Ctrl og - for å justere tekststørrelsen

ctrl
+
ctrl
-
Linn om sjømat

Hjerne

Småbarnsmor og ernæringsrådgiver deler sine råd

Gjesteinnlegg: Linn er en sprudlende dame med et brennende engasjement for mat som fungerer godt for kroppen. Her deler hun sine tanker rundt sjømatinntak, helsefordeler og sine beste råd til hvordan man kan få barna til å spise mer fisk!

Linn Hansen

Ernæringsrådgiver for Sprudlende Sunn

Sist oppdatert: 26.04.2017, 09:11

Publisert: 26.04.2017, 07:07

Urovekkende at vi får i oss for lite når det er så viktig

Jeg syns det er skremmende at vi spiser alt for lite fisk i Norge. Spesielt skummelt er det at barna våre får i seg for lite fisk. Jeg ble sjokkert når jeg leste resultatene fra UNGKOST studien. Norske barn spiser ca. 168 g fisk i uken, dette er halvparten av hva som blir anbefalt! Fisk og sjømat inneholder de gode omega 3 fettsyrene kroppen vår jubler av. Dessuten er fisk en særdeles viktig kilde til jod, noe som viser seg å ha en effekt på barnas kognitive utvikling. Jeg var på en veldig interessant ernæringskonferanse før jul som omhandlet ernæring og psyken. Der kunne Marianne Hope Abel som forsker på nettopp jod og hjernens utvikling vise til resultater hvor man kunne se at jodmangel hos barn ga endret adferd, og kunne ha en påvirkning på barnets finmotoriske utvikling. Når vi da vet at fisk, spesielt hvit fisk er en fantastisk kilde til jod er det ikke annet å gjøre enn å trylle frem gode fiskeretter til store og små. Dette har jeg alltid fokus på når jeg holder kurs, veileder og ikke minst på hjemmebane.

«Sjørøvergryte» er mer populært enn «fisk»

Hos oss har mine to små propeller på 1 og 4 år fått fisk fra de var rundt 7 måneder gamle. Torsk er lett å like og helt suveren å putte i babymaten. Når motorikken var mer på plass og de små kroppene klarte spise selv fant jeg raskt ut at stekt fisk i godt med smør var en skikkelig slager. Jeg har derfor alltid hatt et bevist forhold til fiskeinntaket, men jeg skal love at det ikke alltid har vært like enkelt. Det skjer nemlig noe når barna bikker 3 år og får klare meninger. Fisk var derfor "æsj" en periode, men "sjørøvergryte" med blant annet kokosmelk og torsk var derimot veldig populært! 

Voksne er viktige forbilder

En ting jeg ofte legger merke til på Babymatkurs er lite bruk av fisk i hjemmet generelt. Derfor faller det seg heller ikke naturlig for foreldrene å bruke fisk i babymaten eller lage fisk til barna. Voksne som barn anbefales å spise 300-450 g fisk ukentlig, og dessverre ligger de aller færreste der. På Matkurs for små kokker har jeg alltid fokus på fisk og de små kokkene kokkelerer sine egne fiskepinner og fiskegryte. Det er alltid like gøy å se barna som ikke liker fisk høvler innpå! Jeg tror derfor mange voksne må endre synet på fisk og være mer kreative i matveien for å få fisk og sjømat inn som en viktig del av de ukentlige middagene. Vi voksne er viktige forbilder! Erfaringsmessig er det lurt å være kreativ og lure fisken inn i vante måltider de liker godt. "Sjørøvergryten" hos oss besto vanligvis av kylling og var en skikkelig slager, men smakte aldeles nydelig med torsk. Mine to små høvlet innpå og mor i huset frydet seg godt over synet av to matglade barn!

Matglad hilsen fra
Linn Hansen,
Sprudlende Sunn