AA

Bruk Ctrl og + eller Ctrl og - for å justere tekststørrelsen

ctrl
+
ctrl
-
Kvinner trenger mer jern

Hjerne

Fokus på jern: Jeg er spesielt bekymret for unge jenter

Om lag 15 % av kvinner i fertil alder i Norge har jernmangel, hvorav ca. 3 % utvikler alvorlig anemi. Jernmangel kan være årsaken til at du føler deg trøtt og sliten. Dessverre tror jeg mange unge jenter lar seg påvirke av samfunnet og begynner med et strikt kosthold som gjør dem mer utsatt, som for eksempel ved et vegetarisk kosthold. 

 

Iselin Bogstrand

Matfaglig ansvarlig

Sist oppdatert: 02.05.2017, 14:01

Publisert: 02.05.2017, 10:17

Påvirkes av sine forbilder

Det kan være utfordrende å «finne seg selv» som ung kvinne i dagens samfunn. Vi lever i et samfunn der det å dele på nett og se hva andre deler tar store deler av tiden vår. Mange ser opp til bloggere, youtubere og instagram profiler og lar seg inspirere av dem. De har jo «perfekte» liv med et «perfekt» ytre.  

Mange av de største profilene på sosiale medier viser ikke bare kroppen sin, de gir deg også råd om hvordan du skal spise og trene, og rådene er slett ikke konsekvente. I løpet av noen få år har vi blitt eksponert for lavkarbo, 5:2 dietten, suppedietten og det ene og det andre. Nå for tiden er det bærekraftig mat på menyen, og det er i bunn og grunn et veldig bra fokus- så lenge det gjøres på riktig måte. Jeg tror at bærekraft, kortreist mat og vegetarisme ofte blir en del av kostholdet for mange uten at man helt har kontroll på hvorfor og hvordan man bør forholde seg til det. En rekke kjente unge bloggere forteller nå at de er vegetarianere, uten å forklare noe rundt hva du må være ekstra påpasselig med for å unngå mangelsykdommer. Ikke så rart, de vet det sikkert ikke selv en gang.

Les mer: Mat som er bra for miljøet

Et strikt kosthold gir risiko for jernmangel

Det å utelukke matvaregrupper som for eksempel ved et vegetarisk kosthold krever god  kunnskap om sammensetninger. Dette er kunnskap jeg dessverre er redd glipper når unge jenter starter på et kosthold etter å ha blitt inspirert av sine forbilder. De ledes mot noe de tror er bra og ender opp med å utelukke flere matvaregrupper og totalt sett spise for lite og for lite variert og dermed bli mer utsatt for jernmangel. Jenter er mer utsatt for jernmangel enn gutter på grunn av menstruasjon, men også unge gutter kan la seg påvirke av sosiale medier og starte med et strikt kosthold og dermed bli utsatt.

Forskjell på opptak av jern fra animalske kilder og vegetabilske kilder

Jern finnes i ulike former, og det er enklere for kroppen å ta opp jernet som finnes i animalske matvarer (hemjern) enn i vegetabilske matvarer (ikke-hemjern). I tillegg økes opptaket av vegetabilsk jern om det spises sammen med fisk eller kjøtt. Derfor kan det være en utfordring å skulle få i seg nok jern uten å spise kjøtt og fisk.

Skal man få i seg tilstrekkelige mengder jern ved et vegetarisk kosthold er det viktig å ha kunnskap om sammensetninger. Det er mange faktorer i kostholdet som hindrer opptaket av jern i vegetabilske matvarer (for eksempel stoffer i kaffe og kalsium fra melk), derfor blir det mer utfordrende å få i seg nok som vegetarianer uten å ta tilskudd (som for øvrig gir en veldig treg mage og ubehag). Vitamin C fra appelsinjuicen vil øke opptaket av jern fra brødskiven.

Gode kilder til jern

Blåskjell er proppfulle av jern. Knallgode oppskrifter på blåskjell finner du her.  Kombiner gjerne blåskjellene med grillet sjøkreps med ingefærsmør, så blir det fest både for smaksløkene og jernlagrene! Oppskrift finner du her. 

Viktig for gravide og små barn

Påvirkningen fra sosiale medier gjelder selvsagt ikke bare unge jenter, også godt voksne kan la seg påvirke. Det er like viktig for voksne kvinner å få i seg nok jern, spesielt under graviditet. For barn er det viktig med nok jern for normal kognitiv utvikling. Uten nok oksygen til hjernen blir det vanskelig å holde konsentrasjonen for å lære nye ting. En undersøkelse fra Universitetet i Oslo i 2009 viste at 12 prosent av ettåringene og 17 prosent av toåringene hadde lav jernstatus og at altfor mange barn fikk i seg for lite jern gjennom kostholdet. Det er skremmende.

Hvordan man sikrer jerninntaket til de aller minste kan du lese mer om her: Jern er avgjørende for barnets utvikling.

Symptomer på jernmangel

Symptomer på mangel er tretthet, svimmelhet, slapphet, nedsatt kondisjon, økt søvnbehov, blekhet i huden, hjertebank og tung pust ved anstrengelser. Så om du føler deg trøtt og sliten over langt tid kan det være lurt å ta seg en tur til legen.

Noen mennesker kan være mer utsatt for jernmangel og kan trenge tilskudd, les mer om dette her.