AA

Bruk Ctrl og + eller Ctrl og - for å justere tekststørrelsen

ctrl
+
ctrl
-
Farger påvirker matopplevelsen

Glede

Slik påvirker fargene matopplevelsen din

Få av oss vil kanskje innrømme at vi er lette å lure, men når det kommer til mat så er de fleste av oss raske til å bedømme hva maten smaker basert på hva øyet ser. Når en matvares farge er noe annerledes enn hva vi forventer, så forteller hjernen vår at den smaker annerledes også. Brun avokado, anyone? Nei takk. Vi spiser ganske enkelt med både øyne og munn, og det er også derfor farger har så mye å si for matopplevelsen.

Iselin Bogstrand

Matfaglig ansvarlig

Sist oppdatert: 27.06.2017, 08:15

Publisert: 02.07.2017, 22:00

Vi kan vel alle si oss enige i at fargerik mat ser fristende og appetittlig ut. Bare ta en titt på bloggen til vår nye ambassadør for kategorien «matglede», Aicha Bouhlou. Jeg vil nesten si at det er umulig å titte innom Aichas Mat uten å bli både sulten og inspirert av alle de fargeglade rettene hun deler. Men visste du at du kan få i deg akkurat det kroppen trenger ved å spise et fargerikt utvalg av frukt, grønnsaker, sjømat, kjøtt og korn?

Naturen har funnet en genial måte å understreke matvarenes viktige næringsstoffer på. Disse næringsstoffene gir nemlig forskjellige farger til matvarene. Lykopen som gjør vannmelon og tomat rød fungerer også som en antioksidant som bidrar i kroppens immunforsvar, som er viktig for å holde deg frisk, og betakaroten som gjør gulerøtter og søtpotet oransje, kan bidra med å opprettholde et normalt syn. Farger bør med andre ord være på tallerkenen hver dag!

Farger påvirker appetitten

Jeg blir i alle fall ekstra glad og tilfreds når jeg lykkes med å mekke sammen et sunt og fargerikt måltid. Gi deg selv i utfordring å lage disse tre rettene denne uka, så ser du selv hvor mye det har å si for matopplevelsen.

Taco poke med laks

Brosme i middelhavsgryte

Grillet laks med mangosalat

Både fargen på maten, tallerkener, duker og vegger kan påvirke appetitten vår. Noen farger kan påvirke sansene dine og lokke deg til å spise mer, mens andre faktisk kan bidra til å dempe ubetenksom snacking. Rødt gjenspeiler energi, gult gjenspeiler noe minneverdig mens grønt gjenspeiler sunt og sier deg at dette er trygt å spise. Fargen blå sies å dempe appetitten, og noen anbefaler til og med å installere en blå lyspære i kjøleskapet for å dempe snacksuget sent på kvelden og gjøre deg mindre fysen mellom hovedmåltidene.

Om dette hjelper, vet jeg dessverre lite om. Men jeg kan i alle fall skrive under på at fargerik mat gjør godt for både kroppen og toppen. Om du gjør en innsats for å bruke farger i matlagingen, er jeg ganske sikker på at det øker gleden rundt hvert et måltid en hel del. Prøv selv!

Hilsen Iselin