AA

Bruk Ctrl og + eller Ctrl og - for å justere tekststørrelsen

ctrl
+
ctrl
-
kosematen

Glede

Kosematen som er proppfull av sunne næringsstoffer

Sommer er ofte synonymt med utemiddager i godt selskap. Og noen av de mest populære rettene å servere er reker og skalldyr. Men spiser du det med god samvittighet? Det burde du nemlig – og nå skal jeg forklare deg hvorfor…

Iselin Bogstrand

Matfaglig ansvarlig

Sist oppdatert: 26.06.2017, 10:10

Publisert: 25.06.2017, 22:00

Reker og skalldyr er en skikkelig sommerdelikatesse, og det perfekte måltid å dele med andre. Her snakker vi virkelig en middag som byr på rikelig med matglede! Men visste du at det også er noe av det sunneste du kan spise i sommer? Skalldyr inneholder en unik kombinasjon av mineraler og næringsstoffer som kroppen trenger, og er blant annet gode kilder til selen, jod og en haug av gunstige vitaminer.

Det er også både mager og proteinrik sommerkost. Visste du at for eksempel at skalldyr inneholder så lite som 1-2 gram fett, og null karbohydrater per 100 gram? Proteininnholdet ligger derimot på 10-23 gram, og dette er i tillegg lett fordøyelige proteiner som er lette for kroppen å nyttiggjøre. Når jeg spiser reker og skalldyr blir jeg alltid mett, men jeg føler meg ikke tung i kroppen. Hvem sier ikke nei takk til det på en varm sommerdag?

Nyt med god samvittighet

Så – neste gang du inviterer til vennemiddag med hvitvin og skalldyr, kan du fokusere på de eksklusive næringsstoffene du får i deg gjennom maten. Reker, krabber, kreps og skjell er blant annet rike på selen som spiller en viktig rolle for kroppens immunforsvar. Hummer og krabbe er gode kilder til jod, mens krabbe, kreps, blåskjell og østers har et høyt jerninnhold. Reker, kamskjell og østers er rike på vitamin D, mens blåskjell, hummer og østers er gode kilder til vitamin A. Alle skalldyr er rike på vitamin E. Krabbe og blåskjell har et spesielt høyt innhold av vitamin B12. Ble du overbevist nå?

Når vi vet at skalldyr inneholder så mange viktige næringsstoffer, kan vi trygt si at dette er mat det er lurt å spise mer av. Og heldigvis er det noe av den enkleste festmaten du kan lage. Reker naturell, for eksempel? En enkel klassiker som aldri går av moten. Bytt gjerne ut loffen med hjertesalat eller grovt brød for et enda sunnere alternativ. Dampede blåskjell er også en ypperlig rett å servere på varme sommerdager. Her om dagen fikk jeg et genialt tips fra matblogger og kokebokforfatter Aicha Bouhlou. Hun pleier å lage små pakker av blåskjell i aluminiumsfolie som hun legger på grillen. La de dampe i noen minutter og vips – så har du en digg og ikke minst enkel forrett å servere gjestene.

Aicha er en inspirerende dame! Med gode blåskjell- tips!

I sesong når havet er kaldt

Selv om de fleste tenker at skalldyr er sommermat og at det smaker best når det er varmt i været, så kan jeg love deg at det smaker enda bedre på høsten og vinteren. Det er nemlig da de fleste skalldyr er i sesong. Derfor er det ingen grunn til å fjerne det fra ukesmenyen når det blir kaldere i luften. Spis skalldyr gjennom hele året – da lover jeg at kroppen din blir ekstra glad!

Husk at du kan variere skalldyrmiddagen på uttallige måter. Sjekk denne siden for inspirasjon og prøv deg fram. Lykke til!

Hilsen Iselin